Wyroby wchodzące w niżej wymieniony zakres Dyrektywy Nowego Podejścia muszą przejść przez cały proces oceny zgodności i zostać oznakowane znakiem CE. W związku z tym należy dostosować wyrób do wymagań zasadniczych zawartych w dyrektywach, stworzyć dokumentację techniczną, wystawić deklarację zgodności i nanieść na wyrób znak CE potwierdzający zgodność z odpowiednimi przepisami. Producent wprowadzając wyrób do obrotu lub użytku bierze ze niego pełną odpowiedzialność.
ZAKRES
Dyrektywa 2009/9/WE o urządzeniach kolei linowych PCT dotyczy urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób.
Urządzenia kolei linowych przeznaczone do przewozu osób oznaczają wszelkie urządzenia składające się z elementów składowych, które są projektowane, wytwarzane, montowane i używane w celu przewozu osób.
Takie urządzenia kolei linowych wykorzystują urządzenia nośne albo urządzenia do ciągnięcia, przy czym elementem zapewniającym zawieszenie i/lub trakcję jest lina ułożona w osi ruchu.
Urządzenia takie to:
- koleje linowe naziemne oraz inne rodzaje urządzeń z wózkami na kołach lub zawieszonych w inny sposób, w których siła trakcyjna jest przenoszona za pomocą jednej lub kilku lin;
- koleje linowe napowietrzne, gdzie urządzenia jezdne są unoszone i/lub przesuwane za pomocą jednej lub wielu lin nośnych; kategoria ta obejmuje koleje gondolowe i krzesełkowe;
- wyciągi orczykowe, gdzie za pomocą odpowiedniego sprzętu użytkownicy są ciągnięci przez linę.
Dyrektywę PCT stosuje się do:
- urządzeń wybudowanych i oddanych do eksploatacji od momentu wejścia dyrektywy PCT w życie,
- podzespołów i elementów systemów bezpieczeństwa wprowadzonych na rynek od momentu wejścia dyrektywy PCT w życie.
Dyrektywa PCT nie obejmuje:
- urządzeń dźwigowych w rozumieniu dyrektywy 95/16/WE ,
- tradycyjnych tramwajów o napędzie linowym
- urządzeń wykorzystywanych do celów rolniczych,
- zamocowanych na stałe bądź ruchomych urządzeń używanych w wesołych miasteczkach i parkach rozrywki, które zostały zaprojektowane do celów rekreacyjnych, a nie jako środek transportu pasażerskiego,
- urządzeń górniczych lub zamontowanych na stałe urządzeń przemysłowych,
- promów linowych,
- kolei zębatych,
- urządzeń o napędzie łańcuchowym..
WYJAŚNIENIA
1) Urządzenia – oznaczają cały system kolei linowej zainstalowany w określonym miejscu, w skład którego wchodzi infrastruktura i podzespoły przedstawione w załączniku I, przy czym infrastruktura zaprojektowana i skonstruowana specjalnie dla konkretnego zespołu urządzeń odnosi się do układu, danych systemowych oraz konstrukcji stacji, a także różnych elementów konstrukcyjnych wzdłuż osi liny, które są niezbędne dla budowy i eksploatacji całej instalacji, łącznie z fundamentami,
2) Elementy systemu bezpieczeństwa – oznaczają wszystkie podstawowe części, zespoły części oraz kompletne zespoły i podzespoły, a także każdy element będący częścią urządzeń kolei linowych, które zostały zainstalowane do celów zapewnienia bezpieczeństwa i których działanie jest brane pod uwagę przy analizie bezpieczeństwa urządzeń, a których niewłaściwe funkcjonowanie może stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi, zarówno użytkowników, obsługi, jak i osób trzecich,
3) Główny kontrahent – oznacza jakąkolwiek osobę fizyczną lub prawną, która zleca budowę urządzeń,
4) Gotowość eksploatacyjna – oznacza wszelkie przepisy i środki natury technicznej, które mają wpływ na projekt i jego realizację oraz są niezbędne dla zapewnienia bezpiecznej eksploatacji urządzeń,
5) Łatwość konserwacji – oznacza wszelkie przepisy i środki natury technicznej, które mają wpływ na projekt i jego realizację oraz są niezbędne dla zapewnienia właściwej konserwacji koniecznej do bezpiecznej eksploatacji urządzeń.
PLIKI DO POBRANIA
- Tekst dyrektywy – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/9/WE z dnia 20 marca 2000 r. odnosząca się do urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/ALL/?uri=CELEX:32000L0009
- Polskie wdrożenie – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób. https://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20040150130